luni, 14 mai 2012

De ce prefer sa cumpar din Romania

"De ce prefer sa cumpar din Romania?"

In urma mai multor discutii purtate pe Facebook, prin email si "in real life" am ajuns sa-mi pun intrebarea din titlul de mai sus ;)

Evident, unul dintre motive este exact acelasi pentru care acum mai bine de doi ani am inceput acest blog in limba romana si continui sa scriu doar in aceasta limba, desi aproximativ 1/5 dintre vizitatori sunt din afara tarii.

Lasand sentimentalismul la o parte si trecand la lucruri mai practice, sa vedem cateva argumente pentru care, pana la urma, cred eu ca este mai bine sa cumparam din Romania. Aici includ si distribuitori precum Farnell, care prin site-ul in limba romana, cu preturi in lei, prin suportul (inclusiv telefonic) in aceeasi limba, prin lipsa taxelor vamale si prin curierul care iti aduce pachetul acasa, la pret oarecum similar cu cel aferent achizitiei de pe site-urile romanesti poate fi considerat "cumparare din Romania".

1. Este mai sigur si mai rapid decat de pe eBay. Nu ma intelegeti gresit, am cumparat si eu in ultimii ani de pe eBay, atunci cand nu gaseam un anumit produs in Romania. De cele mai multe ori am fost foarte multumit; uneori, insa, tare mi-ar fi placut sa vad ce cumpar *inainte* sa dau banii de pe card, sa astept saptamani intregi, sa merg la un anumit oficiu postal, sa stau la coada la vama, sa platesc TVA si taxe vamale...

2. Unele dintre magazinele de la noi iti permit sa testezi marfa, fara obligatii, inainte de a cumpara. Vezi, de exemplu, Intalnirile saptamanale Tehnorama. Nimeni nu ne opreste ca, dupa ce am testat, sa cumparam din alta parte, daca ni se pare mai convenabil... Tot aici merita mentionata si importanta unei comunitati de utilizatori, cu care ne putem consulta atunci cand avem o problema... Sa dau un alt exemplu: am cumparat de pe Okazii mai multe produse aduse, evident, de pe eBay. Fiind vorba printre altele de un LCD de 3.2" cu touch am preferat sa ma intalnesc la un suc cu vanzatorul si sa testez LCD-ul, chiar daca m-a costat ceva mai mult decat daca il comandam pe eBay... Oricum, fiind amandoi din Bucuresti, l-am luat a doua zi, nu dupa 3 saptamani :)

3. Preturile de la distribuitorii de la noi sunt similare cu cele de afara. Sa vedem un exemplu. In ultima vreme ma simt atras de placile de la Olimex. OLIMEXINO-328 este, cumparat de pe site-ul Olimex, 21.95 euro + transport prin curier 18 euro = 39.95 euro, adica circa 177 de lei. La RoboFun este 124 de lei, cu tot cu TVA si transport prin curier. Sa zicem ca alegem sa luam de la Olimex cu transport prin posta, nu prin curier... tot iese 27.45 euro, adica circa 121 de lei. Diferenta de 3 lei nu reprezinta decat biletele RATB pana la posta de cartier ;) Daca tot suntem la capitolul distribuitori, sa luam un alt exemplu, de data asta de la Sparkfun, din State. Accelerometrul MMA7361 este 11.95 dolari, la care se adauga transport, TVA si taxe vamale. Din Romania, tot de la RoboFun, il luam cu 54 de lei.

4. Posibilitatea de a socializa cu persoane care au aceleasi preocupari :)

Voi ce ziceti?

5 comentarii:

  1. Salut. De acord cu tine la pct 1, 2 si 4. Insa preturile echipamentelor de la noi mi se par foarte mari, comparativ cu cele de afara. In exemplul dat de tine de la Olimex, transportul e aproape cat pretul placii, de asta pretul total e comparabil. Daca insa ajungi sa dai 100+ EU pe componente, va fi clar financiar mai avantajos sa iei direct de la Olimex. Nepunand la socotela ca Robofun probabil are discounturile de cantitate de la Olimex.
    Per total evit sa iau din Romania, mi se pare jecmaneala pe fata. Poate doar daca imi trebuie urgent o componenta relativ ieftina, la care transportul de afara sa coste mult comparativ cu pretul piesei.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Corect, eu insa iau cate o placa, cand mai apare ceva interesant :)
      Problema mare atunci cand iei de la o firma din Romania este TVA-ul imens, de 24%, care apare si la comenzile mai mari din afara CE. O alta problema o reprezinta taxele si impozitele din Romania (16% impozit pe profit si din ce ramane 16% impozit pe dividende). Daca mai pui cheltuieli cu contabilitate, chirie, site, telefoane si timpul alocat vanzarii si suportului iti dai seama de ce firmele de la noi nu prea rezista... vezi Turuga si Electronista, ca sa dau doar doua exemple de firme care mi-au placut la vremea lor ;)

      Ștergere
    2. Am cumparat de la HwKitchen, la 60 EU a fost mai avantajos, culmea e ca am platit TVA-ul lor, care vad ca e de 16/20%. Si sunt sigur ca si ei platesc taxe si au cheltuieli colaterale.
      Despre firmele romanesti, banuiesc ca vor sa investeasca putin si sa scoata bani multi din asta. Probabil ca nu exista in tara nici cerere foarte mare. Sunt curios cand / daca voi vedea pe la noi magazine gen lipoly.de.
      Oricum un lucru pozitiv e ca apar in continuare magazine la noi, vezi Teguna, cu preturi comparabile cu Robofun.

      Ștergere
  2. Si eu subscriu la ideea de a cumpara de afara Exemplul dat cu senzorul este gresit ! Daca stii sa cauti pe net gasesti la pret de $5.60 cu shiping free ! Atunci de ce sa dai 54 Lei ?
    Firmele romanesti (unele ) vor imbogatire rapida si au preturi de pina la x3 fata de cel de afara !
    Dezavantajul ca trebuie sa astepti ! Dar cum "time is monay " faci planificari ,ca doar e un hobby !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Corect, daca totul merge cum trebuie... Free shipping este de fapt inclus in pretul produsului, problema apare cand trebuie sa-l platesti tu inapoi... Copiez mai jos raspunsul meu la un comentariu similar, primit pe Google+.
      Pe 29 august am comandat un produs de 50 USD pe ebay, de la un vanzator care avea peste 10.000 calificative pozitive. Am primit pachetul pe 30 octombrie, dar continea altceva. Inca sunt in disputa cu vanzatorul, care s-a oferit sa-mi trimita produsul corect DUPA ce il returnez pe cel eronat pe cheltuiala mea... adica "doar" 6 luni de la data platii pana cand urma sa ajunga la mine (daca nu gresea din nou), plus ca mai plateam inca un transport :(
      Nu stiu cum stau altii cu planificarea, din pacate eu nu pot sa rezerv o masa la restaurant sau sa iau un bilet la un film cu jumatate de an inainte ;)

      Ștergere